shapeimage_3

Cabine

Ontroesten, isoleren en dempen
Nadat we al het roest hebben verwijderd en de stalen delen hebben behandeld met een anti-roestmiddel, gaan we de bodem verder conserveren. Dat doen we met een witte soort bodyshutz van Motip waarover gewoon de lak gespoten kan worden. De bodyshutz zorgt voor een egaal resultaat en is tevens geluiddempend.

20120811 Coating cabine-0895

Voordat we alles later gaan monteren zullen we op de bodem nog een mat X-Trem lijmen van 10 mm dik voor geluids- en warmte isolatie. Op de X-Trem komt dan de originele rubberen Mercedesmat en daarover wil een zwarte coral ‘mat op maat’. Inmiddels hebben we voor weinig geld twee originele stoelbakken en originele ISRI-stoelen van Mercedes aangekocht. Deze stoelen zullen we opnieuw laten bekleden en voorzien van armsteunen. De stoelbakken worden in zilver metallic gespoten.

Een week later pakken we de binnenkant aan. Allereerst de cabine. Door het vele gebruik van de deuren ‘hangen’ ze wat waardoor het rubber niet goed afdicht en de instapbak en het chassis daar soms nat worden. We verwijderen de complete rubbermat en zien inderdaad dat het water hier en daar heeft toegeslagen. In de cabine staat 1 bestuurdersstoel en een klapstoeltje voor de bijrijder. De bodem is hier aangepast met een soort ‘verzinkte’ staalplaat. Dat verzinken is op een maandagmorgen gebeurt want de plaat is kuis verrot.

20120804 Vloer cabine 1-0837

De plaat blijkt op het chassis gepopt en dus boren we ze los. Dat blijkt niet echt nodig want met een koevoet is de plaat in twee minuten los.

20120804 Vloer cabine 3-0843

Daaronder valt de ‘schade’ mee. We ontroesten de hele cabine en behandelen alle stalen onderdelen tegen roest. Ook maken we de bevestigingen vrij voor het plaatsen van de onderbak van de passagiersstoel. Deze bevestigingspunten zijn nu afgedopt.

20120804 Vloer cabine 4-0846

Instapverlichting
We zijn van plan de binnenverlichting in de cabine te verwijderen en andere lichtbronnen te gebruiken. De randen van de cabine worden bovenin gevormd door 3 stuks kunststof profielen. In het brede profiel bij het voorraam (ca. 150cm breed), zijn o.a. de zonnekleppen en het binnenlicht gemonteerd. We hebben de binnenverlichting verwijderd en in de rand bij het raam 8 LED-minidots gemonteerd a 0,25 watt (direct aansluitbaar op 12v). Het effect is geweldig! Als de deuren opengaan wordt de cabine, inclusief het dashboard prachtig verlicht. Later zullen we de kunststofdelen nog beplakken met dezelfde stof die we ook voor de kussens gebruiken.

20121103 Iroquois Cabine-1346

Op de plaats waar het originele binnenlicht zat monteren we waarschijnlijk de monitor van de achteruitrijverlichting.

Bodemisolatie cabine
We plakken een mat X-Trem van 10mm op de vloer van de cabine als geluids- en warmte-isolatie. Als pasvoorbeeld gebruiken we de originele Mercedes dempingsmat die we op de X-Trem afgetekend hebben.

20121103 Iroquois Cabine-1349
20121103 Iroquois Cabine Vloerisolatie-1355
20121103 Iroquois Cabine-1350

Alle kabels zijn vastgezet en de vloer is prachtig geworden na het inspuiten met de witte bodyshutz.

Audio
De originele Mercedes-radio gaan we demonteren en daar voor in de plaats monteren we een Alpine CDE 133BT. Deze radio-/CDspeler is voorzien van Bluetooth voor draadloze (streaming) muziek van onze Iphone, en een USB- en minijack (Aux) aansluiting. Daarnaast is er in de radio een ‘parrot’ ingebouwd voor handsfree bellen. We hebben al een dubbele RCA-kabel getrokken naar de plek waar een eventuele TV- of mediaspeler moet komen zodat we het geluid daarvan ook via de radio kunnen horen.

CDE133BT_01
CDE133BT_09

Ook bij de dinette is een RCA-aansluiting gemaakt zodat ook de audio vanaf de laptop via de autoradio te horen is.

De radio is inmiddels ingebouwd. Zoals aangegeven hebben we direct een audiokabel getrokken om de “aux” op het front aan te kunnen sluiten. Deze “aux” is verbonden met een switch zodat de audio vanaf de (eventuele!) TV en de audio vanaf een laptop (bijvoorbeeld vanaf de dinette) via de autoradio zijn te horen.  De knop van de switch halen we nog los en monteren we in het dashboard. Het kastje zelf bouwen we dan weer weg in het dashboard.

20121109 Iroquois Audio-1434

Omdat de radio Bluetooth heeft kunnen we vanaf de laptop ook streamen zodat er geen kabels nodig zijn.

20121109 Iroquois Audio-1436

In het dashboard zijn twee Magnatspeakers gemonteerd in de originele houders en achterin de camper worden nog twee JBL 3-weg breedbandspeakers geplaatst. Met de draadloze afstandsbediening kan alle herrie ook bediend worden vanuit het bed! Zo moet het wel weer even kunnen!

20121109 Iroquois Radio-1453
20121109 Iroquois Radio-1454

Beetje bass.....
Om een beetje dynamiek aan het geluid in de Iroquois te geven maken we van de stoelbak aan passagierskant een heuse baskast. Op marktplaats kopen we voor 15 euro een goede basspeaker en die monteren we. De kast zelf vullen we deels met resten van het isolatiemateriaal X-Trem.

20121117 Iroquois Baskast Xplod-1466-filtered

Testen met de cabine-verlichting
We stoeien een uurtje met de verschillende soorten van verlichting in de cabine. We hebben twee blauwe LED’s aangebracht onder het dashboard, en deze worden direct geschakeld met de binnenverlichting; een soort nachtverlichting.

20121122 Iroquois testen cabineverlichting-1575

De rode LED’s in de bergvakjes gaan we nog vervangen: de rode kleur is een beetje te veel van het goede.

Overgang van cabine naar woondeel
Het verschil in vloerhoogte tussen cabine en woondeel is zo’n 10cm. We willen een schuine plaat van cabine naar woondeel laten lopen. We gebruiken hiervoor de twee verzinkte metalen profielen die we eerder al uit de Mercedes haalden. We hebben deze ontroest en geconserveerd.

20121122 Iroquois overgang cabine-1591

De ruimte tussen de profielen en tussen de stoelen vullen we ook op met X-Trem.

20121122 Iroquois overgang cabine-1601

We leggen 2 platen hechthout van 10mm over elkaar om wat stevigheid te creëren en zagen met een gatenzaag een doorgang voor de handremkabel.

Modificatie handrem
Omdat we voor beide voorstoelen gebruik gaan maken van draaiplateau’s moet de handrem worden aangepast. Doen we dat niet dan draait de bestuurdersstoel tegen de handrem aan. Het is ook mogelijk de stoel te draaien en NIET de handrem aan te trekken maar daar zijn we niet echt een voorstander van! We maken een strip metaal (16cm lang, 4cm breed en 4mm dik) op maat en boren er 4 gaten in. Daarna spuiten we het profiel in de grondlak en werken het af het lak en als laatste blanke lak.

Iroquois 20130112 Modificatie Handrem-1808
Iroquois 20130112 Modicifactie handrem-1815

We monteren de beugel en daarna de handrem, bevestigen de kabel weer en voila; het werkt. Als we de handrem aantrekken in de hoogste stand kan de stoel er nog overheen draaien.

Iroquois 20130112 Modicifactie handrem-1814

Modificatie dashboard
We monteren een aantal extra schakelaar in het dashboard o.a. om de interieurverlichting en wat andere zaken te regelen. De originele schakelaars a 50 euro vinden we wat te gortig, dus hebben we bij Conrad schakelaars en LED-lampjes gekocht en deze bouwen we in. De bedrading doen we later.

Iroquois 20130112 Dash modificatie-1827
20130112 Iroquois Dash modificatie-1818
Iroquois 20130112 Dash schakelaars-1831

 
 
Voltmeters
Omdat de winter nog steeds aanhoud, proberen we maar wat andere klussen te zoeken. Alle kabels zijn inmiddels getrokken in de cabine en we sluiten alles aan. Zowel de recreatie- als de startaccu worden, qua voltage, gemonitored in het dashbord. Ik heb hier een klein legvakje voor opgeofferd (18 x 6cm).

20130225 Dash vakjes-1896

Van polyester maak ik een frontje en zaag daar met een decoupeerzaag de ruimte in voor de twee voltmeters.

20130225 Dash vakjes-1897
20130225 Dash vakjes-1898

Het frontje wordt zwart gespoten en de bekabeling wordt aangesloten. Beide voltmeters zijn op het dashbord ook nog voorzien van een schakelaar zodat ze uitgeschakeld kunnen worden.

20130225 Dash vakjes-1901

Nog meer snoeren........
Vanaf de televisie en de dinette lopen audiokabels naar de autoradio en via een ‘phono switch’ is het geluid dus te horen via de radiospeakers (4). De switch zelf is een beetje te groot voor op het dashbord dus deze bouwen we onzichtbaar weg en een apart aangesoldeerde 3-standen schakelaar wordt in het dashbord gebouwd.

Iroquois 20130225 Dash audioswitch-1905

Ook de schakelaar voor de bediening van het elektrische ventiel van de afvalwatertank is inmiddels binnen en deze wordt ingebouwd in de onderbak onder de bestuurdersstoel zodat je deze kunt bedienen als je buiten staat. De totale opening van het ventiel is 2 inch, dus toch zo’n 5cm zodat de tank redelijk snel leeg is.

Iroquois 20130225 Schakelaar afvalw.tank-1906

Als laatste nog een diepte-investering bij Mercedes-Benz waar we voor 6 tientjes een nieuw dashborddeel kochten voor aan de passagierskant. De luchtroosters zijn nogal iel uitgevoerd en ik kon de laatste maanden geen geschikt occassion-exemplaar vinden, vandaar de investering bij Rogam Rotterdam.

Iroquois 20130225 MB Dashborddeel nw-1907

Om het dashboard helemaal compleet te maken ook een originele ‘Bracket Paper Clip’ van MB aangeschaft:

Iroquois 20130228 MB Dashborddeel Paperclip-0126

Logo’s
Deze week de logo’s binnengekregen met de tekst “IROQUOIS”. Zwart letterfolie geplakt op 3mm melkwit plexiglas. Leverancier: www.s-en-r.nl (Hazerswoude). De grote uitvoering is ca. 7 x 4 cm en een exemplaar monteren we op het dashbord met een klein blauw ledje erachter.

20130228 Iroquois badge-1911
20130228 Iroquois badge verl. dash-1916

Omdat de LED erg gecentreerd licht geeft zorgen we met een beetje aluminiumfolie voor wat betere verspreiding en daar draagt ook het kleine plexiglas ‘lensje’ toe bij: deze spreid het licht wat beter.

20130228 Iroquois badge-1911_1

Een van de kleine exemplaren monteren we in de instapbak van de camper en ook daar zorgt een klein ledje (als het donker is en de deur open gaat) voor de achtergrondverlichting.

20130228 Iroquois badge verl. dash-1917
20130309 Iroquois verl. dash-1920

Maart 2013 - Inmiddels is het dashboard klaar en is alles aangesloten: en het werkt!

April 2013 - Omdat het bekledingswerk toch van de deuren is monteren we aan de kopse kant van de deuren een rode Led die we aansluiten op de binnenverlichting. Zodra de deur opengaat gaat de Led branden.

20130420 Iroquois rode deurled-2130

Augustus 2013 - Als achteruitrijmonitor maken we gebruik van een 7” monitor die verwerkt is in een zogenaamde ’overzetspiegel’ die over de achteruitkijkspiegel geplaatst kan worden. Omdat wij deze spiegel niet meer terug monteren maken we een beugel waaraan de monitor bevestigd gaat worden.

20130824 Iroquois vloervinyl-00252
20130824 Iroquois vloervinyl-00254

De kunststof panelen in de cabine gaan we vandaag aanpakken. Totaal gaan we 5 panelen bekleden met flexibel skai. We hebben gekozen voor de kleuren Off-white en Taupe. Met deze stoffen bekleden we later ook de dinette.

20140201 Iroquois Skai-00841

Medi 2014 - Stoffeerder Gijs Vermeij uit Zegveld (U) levert vandaag de Mercedes ISRI-stoelen in een nieuw jasje. Ook de kussens voor de dinette zijn klaar.

20140516 Iroquois Stoelen nieuw bekleed-01300

De bekleding is in skai en de gebruikte kleuren zijn ’off-white’ en ’taupe’.

20140517 Iroquois Dinettekussens-01302
20140517 Iroquois Dinettekussens-01305

Het begint er nu echt op te lijken!

Mei 2014 - De kunststof profielen van de A-stijlen zijn ook voorzien van skai in de kleur Taupe. Het ’Greensight’ apparaatje is de achteruitrij radar (standaard op deze voormalige DHL-bus).

20140524 Iroquois A-stijl-01306