20140524 Iroquois Onderhoud achterremmen-01342

Onderhoud en reparatie

Augustus 2016 -
Vorige week woensdag de Mercedes Sprinter 308CDI laten chippen bij Tunex in 's-Heerenberg.
- Sprinter 308CDI, Sprintshift bouwjaar 2002
- kilometerstand 90.000
- was 82pk / 200Nm
- nu 120pk / 260Nm
- verbruik was 1:10,2 gemiddeld
- verbruik is 1:10,4 gemiddeld bij dezelfde rijstijl (95 a 100 gps-km p/u). Pas 500 kilometer gereden na het chippen, dus het beeld is nog niet volledig.
Bottom-line: camper rijdt fantastisch. Het was mij niet om de snelheid te doen maar om was meer kracht o.a. bij heuveltjes en inhalen.


Juni 2016
- Nieuwe banden? De keurmeester heeft op ons APK-rapport van 2015 vermeld 'graag aandacht voor de voorbanden". Het blijkt dat de banden onderhevig zijn aan uitdroging. Wij hebben nu deze banden gemonteerd: Vanco Winter 2 225.70 R 15 C.

band

Wij rijden dus het hele jaar door op winterbanden. Zo heeft ieder z'n ideeën over de beste rij-eigenschappen. Deze banden zijn al te koop vanaf zo'n 110 euro. We houden wel de productiedatum in de gaten zodat we geen 'oude' banden kopen:
Bijvoorbeeld:
3300 = Week 33 van het jaar 2000
0110 = Week 01 van het jaar 2010


9 januari 2016
- Ter aanvulling van een stukje veiligheid in de camper een rookmelder aangeschaft. Waarom deze? De meeste problemen met rookmelders kunnen zich onderscheiden in 1) lege batterij en 2) nodeloze alarmen.

FA700FA701

1) dat proberen we te voorkomen door dit model van First Alert aan te schaffen. De batterij zou het 10 jaar moeten doen, Met de helft zouden wij al blij zijn!
2) heeft veelal te maken met de 'projectie', oftewel de plek waar de rookmelder wordt gemonteerd. Wij monteren de rookmelder op een plek waar niet- of nauwelijks rookgassen (koken) komen en-/of waterdamp.
Wat verder ons heeft doen besluiten deze melder te kopen: relatief klein (doorsnede 80mm, hoogte 40mm) en de unit is vrij makkelijk los te koppelen. Als de camper niet gebruikt wordt koppel je de melder los door deze een kwartslag te draaien waarna de melder loskomt van het plafonddeel en ook geen spanning meer verbruikt. In 2013 kwam deze melder als beste uit de bus bij een test van de Consumentenbond. Gewoon te koop bij de bouwmarkt of internet voor nog geen 25 euro.


10 oktober 2015
- Op marktplaats komen we een 'bandenspanningsregistratiesysteem' (TPMS) tegen. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat dit systeem de mogelijkheid heeft tot ruim 6 bar te meten waar de meeste systemen rond 4 bar afhaken.

20151010 Bandendrukregistratie TPMS-04641

Het systeem is zo goed als nieuw en het betreft het CE100 systeem van Conrad met 4 sensoren. Het is mogelijk een vijfde sensor (reservewiel) aan te sluiten. Het aardige van dit systeem is dat de batterijen van de sensoren te vervangen zijn en dat het systeem automatisch in rust gaat als er bepaalde tijd geen beweging wordt waargenomen. Het display heeft een eigen accu (autonomie ca. 28 uur) en kan met een kabel op de 12v sigarettenplug worden aangesloten.

20151010 Bandendrukregistratie TPMS-04642

Wij sluiten de kabel direct op een geschakelde voeding aan, zodat het systeem alleen wordt geladen als het contact aanstaat.

20151010 Bandendrukregistratie TPMS-04643

Eén voor eén monteren we de sensoren. Deze zijn genummerd en via de handleiding zien we welke sensor op welk (stalen) ventiel gemonteerd moet worden.

20151010 Bandendrukregistratie TPMS-04651

We stellen de parameters in op het display. Eén maal per vijf minuten communiceren de sensoren met het display. Alarm wordt gegenereerd bij te hoge en te lage bandenspanning (instelbaar) alsmede bij een te hoge bandentemperatuur (instelbaar).

20151010 Bandendrukregistratie TPMS-04655

21 september 2015 - Al anderhalf jaar hebben we het een Iroquois logo liggen geplakt op 3mm wit acryl. We willen dit in de camper monteren met een blauwe LED als achtergrond.

20150903 Iroquois logo binnen-04409

We hebben al een aantal pogingen gedaan om een houten rand rond het logo te maken. Het buigen van 3mm hechthout bleek echter een hele opgave. Uiteindelijk blek de oplossing heel simpel! Bij de Action kocht mijn echtgenote voor het wereldbedrag van E 4,79 deze wandklok.

20150903 Iroquois logo binnen-04408

Het uurwerk er uit gehaald en de glasplaat verwijderd.

20150903 Iroquois logo binnen-04411

Zo moet het er uiteindelijk uit gaan zien. Allereerst de rand geschuurd en voorzien van 2 legen lak die we ook gebruikt hebben voor de kastdeuren. Daarna lijmen we het logo in de rand en laten alles 12 uur drogen. In de rand hebben we drie kleine gaatjes geboord om het geheel vast te schroeven aan de badkamerwand.

20150903 Iroquois logo binnen-04414

Aan de badkamerwand hebben we drie kleine blokjes geschroefd ter hoogte van de gaatjes in de rand.

20150903 Iroquois logo binnen-04417


Het wil nog weleens gebeuren dat een van de rollos uit de houder schiet. Het is dan veel werk om de rollo weer op te draaien (op spanning te brengen) en weer te monteren. Oorzaak is meestal dat de rollo aan 1 kant in de houder is gemonteerd met een paar nietjes, en die laten snel rol.

20130108 Iroquois Modificatie Seitz S4-1798

We verwijderen de nietjes……

20130108 Iroquois Modificatie Seitz S4-1799
20130108 Iroquois Modificatie Seitz S4-1798

……en van een kunststof plaatje en twee schroefjes maken we een borgplaatje wat we preventief monteren bij alle ramen.

20130108 Iroquois Modificatie Seitz S4-1800
20130108 Iroquois Modificatie Seitz S4-1805
20130108 Iroquois Modificatie Seitz S4-1797

Augustus 2013 - Mobiele werkbank
Via Marktplaats kopen we voor vijf tientjes een verrijdbare magazijnkar in nieuwstaat. De kar heeft een draagvermogen van 250 kilo en we gaan deze kar ombouwen tot een mobiele werkbank.

20130817 Iroquois Werkbank-1
20130817 Iroquois Werkbank-00137

Met de platen constructiehout die we gebruikt hebben voor de ’mock-up’ maken we een eenvoudige werkbank met een grote gereedschapsla en daaronder een klep voor alle apparatuur. Later maken we nog een aantal stopcontacten etc. aan de kar vast.

20130817 Iroquois Werkbank-00140

Het is mooie zomeravond dus we gebruiken de aanhanger buiten als werkbank voor de afkort- en cirkelzaag. Na een uurtje of twee hebben we een resultaat waar we wat mee kunnen.

20130817 Iroquois Werkbank-00141
20130817 Iroquois Werkbank-00147
20130817 Iroquois Werkbank-00150

En dit is het uiteindelijke resultaat:

20130817 Iroquois Werkbank-00167

Mei 2014 - De Iroquois is in de pre-APK goedgekeurd op 1 punt na: de linker achterrem. Maup Goudkuil uit Ter Aar is een handige monteur die jarenlang onderhoud aan Mercedes chassis heeft uitgevoerd. Op zaterdagochtend worden links en rechts de wielen gedemonteerd en worden de remmen volledig uit elkaar gehaald.

20140524 Iroquois Onderhoud achterremmen-01342

Dit blijkt geen overbodige luxe. De remschijven zijn geoxideerd en de naven draaien nauwelijks mee ook terwijl de camper in z’n vrij staat en de handrem los.

20140524 Iroquois Onderhoud achterremmen-01349

Allereerst wordt de handremkabel en handrem werking gecontroleerd: het mechaniek onder de camper blijkt ook door roest aangetast maar de kabel en veer zijn als nieuw. Na een grondige schoonmaakbeurt wordt alles weer gemonteerd en werkt het weer zoals het hoort.

De remblokken kunnen nog wel 50.000 kilometer mee. Wel maken we ze schoon en vetten we alle scharnier- en bevestigingspunten in. Na controle van banden en remolie zijn we klaar voor de APK van begin juni. En voor wie een uitstekende monteur zoekt in de omgeving van Alphen aan den Rijn, inclusief vaste en mobiele werkplaats en die werkt voor tarieven waar we vrolijk van worden:
http://www.maupgoudkuil.nl

Juli 2014 - Tijdens de eerste vakantie (30 dagen Scandinavië) blijkt dat de plamuurlaag op de plaats van de voormalige schuifdeurgeleider niet goed van samenstelling is en deze begint te barsten. Zeer waarschijnlijk te weinig plamuur met polyestervezel gebruikt en te snel met de afwerkplamuur. Mooi klusje voor het najaar!

DSC01828x