20121222 Iroquois Omnistep-1659

Verwarming en boiler

Omdat we goede ervaringen hebben met de C3402 van Truma (gecombineerde verwarming en warm water) zijn we weer op zoek naar een dergelijk apparaat. Nieuw kosten ze inmiddels meer dan 1600 euries en dat is toch een beetje te veel van het goede, dus speuren we internet af op zoek naar een goede ‘okazie’. Begin oktober hebben we beet en kopen we een compleet systeem met bediening, wandafvoer en vorstbeveiliging. Dat is mazzel hebben!

t2    t3

Het is weliswaar ‘een ouwe’ met het oude bedienpaneel maar het systeem werkt perfect. Aan de brander te zien is het gebruik beperkt gebleven.

Verwarming ‘onder de vloer”
Eind december 2012 zijn we bezig met het monteren van de Omnistep schuiftrede. Omdat we bij de instapbak ook hete lucht verwarming willen hebben we een gat geboord in de vloer (80mm) waardoor een warme luchtslang gaat onder de vloer, richting de instap. Via een T-stuk zorgen we ervoor dat de warme lucht ook in de instap geblazen wordt. Daarna loopt de slang verder om rechtsachter de passagiersstoel weer naar boven te komen om via een rooster de voeten van de passagier, bij gedraaide stoel naar het camperdeel, te verwarmen. Later sluiten we het deel onder de vloer verder af en isoleren dit.

20121222 Iroquois Omnistep-1654
20121222 Iroquois Omnistep-1631

Toen we de instapbak bij Adria kochten was daar al rekening gehouden met verwarming. We maken nu van Dibond (kunststof plaatje met dun aluminium) achter de instap een soort ‘hotbox’ waarop de warme luchtslang via een T-stuk wordt aangesloten.

20121222 Iroquois Omnistep-1644
20121222 Iroquois Omnistep-1659

November 2013 - aansluiten van de Truma Combi.
Inmiddels zijn alle kabels getrokken en alle slangen bevestigd. We sluiten de Truma Combi aan via de 12v aansluiting. Daarna monteren we de 8mm koperen leiding met een koppeling aan de Truma.

20131123 Iroquois Electra-00552

Het vorstbeschermingsverntiel is aangesloten en een deel van de watervoorziening. De watervoorziening gaan we later aansluiten en testen. Voor vandaag gaan we kijken of we de Truma aan de praat krijgen. We draaien de LPG-fles open en schakelen het Truma-paneel op 60-graden verwarmen. We horen de ventilator gaan lopen en even later volgt er ontsteking en gaat de Truma aan de slag. Na een goede 10 minuten is het aangenaam warm in de camper!

20131123 Iroquois Electra-00554
20131123 Iroquois Electra-00556
20131123 Iroquois Electra-00557

Ook de underfloor verwarmingskanalen werken goed al hebben ze iets meer tijd nodig om op te warmen dan de directe kanalen vanuit de TrumaCombi. Eén van de Truma verwarmingskanalen doppen we af omdat we maar 3 verwarmingskanalen hebben die we aan willen sluiten.

Februari 2014 - Onder het bed maken we een koof waarin we de Truma verwarmingsbuis monteren. Deze is zo goed beschermd tegen alles wat in de stouwruimte wordt opgeborgen. In de slang monteren we 2 T-stukken zodat er op 2 punten een uitstroomopening komt in de camper: een naast het bed en een bij de keuken.

20140215 Iroquois Bed koof verwarming-00894

De koof is 80mm diep en 100mm hoog, en gemaakt van 9mm lichtgewicht multiplex.

20140215 Iroquois Bed koof verwarming-00897

De koof sluiten we weer af met een plaatje multiplex. Daarna gaan we aan de slag met de warm- en koudwaterleidingen. Deze voorzien we van buisisolatie en monteren deze naast elkaar op de koof.

20140215 Iroquois Bed kw en kw-00900
20140215 Iroquois Bed kw en kw-00901