Dinsdag 16 juni 2015
Van het Groene Hart naar Königswinter (D)
Km-stand aanvang 83360, KM-stand einde 83657. Totaal KM deze dag 297

Overnachten: Camperplaats Königswinter. Kosten: gratis.

Om 18:30u vertrekken we uit het Groene Hart en zetten koers richting het Duitse Königswinter. Het is rustig op de weg en even na 22:00u rijden de parkeerplaats in het plaatsje Königswinter op. Er staan een paar campers en we parkeren de camper. Daarna lopen we (500m) naar de oevers van de ‘Rhein’. Er lijkt een mooi fietspad langs te lopen we besluiten een fietstochtje te gaan maken.

Woensdag 17 juni 2015
Van Königswinter (D) naar Ettenbeuren (D)
Km-stand aanvang 83657, KM-stand einde 84124. Totaal KM deze dag 467.

Overnachten: Camping Kammelaue. Kosten 10 euro per nacht. (excl. Electr.)

We worden gewekt door zon en vogels en even voor half negen stappen we op de mountainbikes voor een tocht langs de Rijn. We rijden niet richting Bonn maar met de Rijn aan onze rechterhand vinden we een prachtige route. Deels over asfalt, deels over klinkers en deels onverhard: geweldig! Op de terugweg genieten we in de zon van een prima bak koffie in het plaatsje Königswinter. Daarna fietsen we weer naar de camper waar we rond 11:00u aankomen. Bij het lokale groente- en fruitstalletje kopen we een pond aardbeien waarna we de fietsen weer op de camper zetten en de route oppakken richting Ettenbeuren.

Donderdag 18 juni 2015
Van Ettenbeuren (D) naar Döbriach(A) aan de Millstättersee
Km-stand aanvang 84124, KM-stand einde 84538. Totaal KM deze dag 414.

Overnachten: Happy Camping Golser’. Kosten 20 euro per nacht (excl. Electr).

Tijdens het ontbijt begint het wat te spetteren maar echt regenen doet het niet. We rijden vandaag van Duitsland naar Oostenrijk. We rijden vrijwel zonder oponthoud, ook rond München. Rond het middaguur rijden we in Oostenrijk op ruim 1300 meter hoogte maar zelfs op 700 meter hoogte zien we op schaduwplekken nog sneeuw. Rond 15:00u rijden we het plaatsje Döbriach binnen waar we ons opstellen op ‘Happy Camping Golser’. Voor 16 euro, aangevuld met 4 euro toeristenbelasting, mogen we hier een nacht overnachten. De camping ligt direct aan de Millstättersee.
We halen de mountainbikes van de camper en rijden langs de oevers van de Millstättersee. De zon breekt door en al snel is het rond de 25 graden. Zo genieten we van de prachtige omgeving en de route. Het is af en toe wel flink klimmen en dalen maar we hoeven beiden geen enkele keer ‘van de fiets’ vanwege de steilte. Rond 18:00u arriveren we weer op de camping na een toertje van bijna 30 kilometer.

Vrijdag 19 juni 2015
Van Döbriach(A) aan de Millstättersee naar Soča(S)
Km-stand aanvang 84538, KM-stand einde 84648. Totaal 110 KM deze dag.

Overnachten: AutoCamp Soça. Kosten 20 euro per nacht (excl. Electr.).

Ook deze morgen begint met een paar spetters maar al snel klaart het op. We gaan onderweg naar Soča, een route van een dikke 100 kilometer; een makkie dus. Allereerst doen we nog wat boodschappen bij de Billa, een Sloveense supermarkt. We hebben op de navigatie (Garmin Zumo 660) als doel ‘Soča’ ingegeven maar belanden uiteindelijk bij een afslag waar een weg met een stijgings- en dalingspercentage van 24% wordt aangegeven. Dat vinden we een beetje te gortig. Nadat we als doel ‘Villach’ hebben aangegeven komt alles goed en rijden we om Villach heen naar ‘Kranjska Gora’ (weg 206) waar we het nationale park Triglav gaan bezoeken. Eerst rijden we de Wurzenpas tot een hoogte van bijna 1100 meter, hier rijden we de grens over van Oostenrijk naar Slovenië. We rijden hierna een prachtige pas met 49 bochten naar 1611 meter hoogte, de Vršičpas. Vooral voor de top is de weg erg slecht van het vele ‘reparatiewerk’.
Na de 49
e bocht volgen we een weggetje naar rechts richting een hut (restaurantje). Hier parkeren we de camper en klimmen in een minuut of 15 via een steil gemarkeerd bospad, waarbij stalen klimkabels zijn gespannen langs de route, naar de bron van de rivier de Soča: een prachtige groen-/blauwe rivier in een rotsspleet.

Zaterdag 20 juni 2015
Soča(S)
Geen camperkilometers vandaag!

Overnachten: AutoCamp Soça. Kosten 20 euro per nacht (excl. Electr.).

We laten de camper vandaag voor wat hij is en we pakken de mountainbikes. Hiermee rijden we de ruim 3 kilometer (!) naar het plaatsje Soča. Bij de kerk stallen we de fietsen en wanden de route ‘Sosča Pot’; de route langs de rivier de Soča. Het blijkt een prachtige wandeling te zijn, waar we klimmen en klauteren over rotsen en langs bomen. We komen langs 2 meter brede en 15 meter diepe ravijnen die, volgens de beschrijving, na de novemberregens helemaal gevuld kunnen zijn. Na een uur of twee zijn we niet terug bij onze fietsen maar wel bij onze camper, koffietijd dus. Daarna lopen we weer naar Soča en halen onze fietsen op. Eerst brengen we nog een bezoek aan het kerkhof waar 1400 militairen van de eerste Wereldoorlog begraven liggen. In het jaar 2000 is het kerkhof voor een deel ‘(op-)geruimd’ en van de originele graven is weinig meer te vinden. Wel is een enorm monument tegen de heuvel van de achterliggende berg goed te zien. Als we naar de camper willen fietsen komen we in een enorme stortbui, dus schuilen we maar even in het kerkportaal. Na een kwartiertje fietsen we in een buitje terug naar de camper. Een kwartiertje later zitten we aan de lunch naast de camper en vol in de zon!

Zondag 21 juni 2015
Van Soča(S) naar Bohinjska Bistrica
Km-stand aanvang 84538, KM-stand einde 84759 . Totaal 111 KM deze dag.

Overnachten

Van Soča rijden we naar Kobarid en daar wandelen we naar Kozjak: een kloof met een grote waterval in een grot. We zijn deze wandeling begonnen met een kruisweg naar een Italiaans ‘knekelhuis’, waar 7014 opgegraven Italiaanse soldaten zijn bijgezet. Hun namen zijn in groene serpentijnen platen gegraveerd.
In Kobarid fotograferen we het huis van Hemmingway. Hij zou daar ooit gewoond hebben maar er is niets dat daar aan herinnerd. Op het pleintje in het centrum van het dorp drinken we koffier en mogen daar per kop 80 cent voor afrekenen……..
Van Kobarid rijden we via Tolmin en Podbrdo naar Bohinjska Bistrica via de 403 en de 609. Op beide wegen denken we deel te namen de Duizend Bochtentoer; schitterend. Het is deels een ‘single track road’; nauwelijks geschikt om elkaar te passeren. De omgeving is prachtig en de weg stijgt tot ca. 1200 meter hoogte. Er is nauwelijks verkeer. Uiteindelijk doen we 1,5 uur over 39 kilometer. Een aanrader!

Maandag 22 juni 2015
Bohinjska Bistrica

Overnachten

In Bohinjska Bistrica rijden we de Kolesarska Pot Bohinj (Het Bohinj fietspad). Totaao voor ons zo’n 30 kilometer deze route. De route loopt door het prachtige dal van Bohinj. Dan weer door een dorpje en dan weer over het kronkelende fietspad van het dal. Het wordt een stevige tocht met een kort klimmetje van 10%. Halverwege buigen we even af en verlaten de route een paar kilometer om koffie te drinken aan het meer van Bohinsko Jzero.

20150622-03325

Ondanks dat het maar net 20 graden is wordt er toch in het meer gezwommen. We zien tientallen forse forellen in het ondiepe deel van het meer zwemmen. Ook een boottocht met een overdekt rondvaartbootje is mogelijk. Voor espresso en cappuccino rekenen we bij de uitspanning aan het meer 1,40 euro per stuk af.

Dinsdag 23 juni 2015
Van Bohinjska Bistrica naar Portorož
Km-stand aanvang 84759, KM-stand einde 84954. Totaal 195 KM deze dag.

Autocamp Lucija 102,50 voor 3 nachten.

Het weer is niet best vandaag een de voorspellingen zijn dat ook niet. We besluiten vandaag naar de kust te vertrekken. Het is daar zonnig en rond de 25 graden. We rijden allereerst door een nat en verregend Bled en besluiten hier later deze vakantie nog een keer terug te komen.
Uiteindelijk rijden we halverwege de middag de camping op van AutoCamp in Portoroz. We kiezen voor plaatsen vlak aan de Adriatische zee, waarbij wordt aangegeven dat in het weekend en bij feesten er op deze plaatsen geluidsoverlast kan zijn door muziek die je bereikt van over het water. We nemen de gok. We parkeren de camper vlak aan het water. Tussen on en het water loopt een fietspad en is een kleine kade. Kosten: zo’n 35 euro per nacht: duur voor ons doen dus!
Het weer is redelijk maar voor de avond en nacht worden onweer, regen, bliksem en storm voorspeld.
Deze voorspellingen komen ook uit en we hopen maar op beter weer de komende dagen. We slapen als een roos!

Woensdag 24 juni 2015
Portorož en Piran

Autocamp Lucija 102,50 voor 3 nachten.

We pakken vandaag de mountainbikes en rijden naar het plaatsje Piran met een kopie van de toren van het St. Marcoplein in Venetië. De weersomstandigheden zijn geweldig en er staat een lekker briesje.

20150624-03399

Niet alle wegen zijn voorzien van een fietspad en we rijden kris kras dan weer op de stoep (toegestaan!) en dan weer op een fietspad, gevolgd door de weg. Na een kilometer of 7 bereiken we Piran.

20150624-03419

We zetten de fietsen op slot en tot een uur of 4 ’s-middags vermaken we ons met het wandelen door het dorpje en flaneren langs het water. Een cappuccino kost aan de kade 1 euro 30: “ober, doe er maar twee!”.

20150623-03374

20150623-03380

Slapen is deze nacht wat moeilijker doordat we nogal wat ‘muziek’ ervaren. Rond 03:30u is het stil……..

Donderdag 25 juni 2015
Portorož en Piran

Autocamp Lucija 102,50 voor 3 nachten.

Vandaag is het een nationale feestdag in Slovenië. Nog 1 keer op de fiets naar Piran; ca. 12 kilometer.

20150625-03486

Prachtig weer. Erg heet; fietsers op het fietspad van de camping: aandacht daarvoor.

Vrijdag 26 juni 2015
Van Portorož naar Ljubliana
Km-stand aanvang 84954, KM-stand einde 85123. Totaal 169 KM deze dag.

Camping Ljubliana Resort of Jesica. 39,04 2 nachten.

Via de binnenwegen van zuidwest Slovenië. Een route waar we nauwelijks 50 kilometer per uur halen. Af en toe een klein stukje snelweg.

Zaterdag 27 juni 2015
Ljubliana

20150627-03511

Met de bus naar Ljubliana, ca. 20 minuten. Lijn 6, 8 of 11. E 1.20 p.p. per rit.
Prachtige stad. Veel muziek en cultuur. Bezoek aan de vismarkt en aan de groentemarkt, streekproducten. Ook de koffie is hier zeer voordelig.

Zaterdag 27 juni 2015
Ljubliana

Camping Ljubliana Resort of Jesica. 39,04 2 nachten.

Deze keer met de mountainbike naar het centrum van Ljubliana, ca. 30 minuten. Rond 09:30u zijn we al in de stad. Er is een wekelijkse curiosamarkt waar ook weer streekproducten worden aangeboden. We drinken koffie en rond 10:00u vertrekken we weer naar de camping. Rond 11:00u vertrekken we met de camper van de camping richting Maribor.

Zondag 28 juni 2015
Van Ljubliana naar Dolensjke Toplica
Km-stand aanvang 85123, KM-stand einde 85257. Totaal 134 KM deze dag.

Camperplaats Dolensjke Toplica. 13,00 euro per nacht.

Via de binnenwegen van oost Slovenië rijden we richting Maribor. Door dichte bossen en over bochtige wegen halen we nog geen 50 km per uur. Ook de heuvels van ca. 15% en het slechte wegdek zijn hier debet aan.

20150628-03576

Toch is het een prachtige route en we besluiten bij de mooie camperplaats in het gelijknamige dorpje Dolensjke Toplica te ovenachten.

Maandag 29 juni 2015
Dolensjke Toplica naar Maribor

Km-stand aanvang 85257, KM-stand einde 85398. Totaal 141 KM deze dag.

Camping Kekec in Maribor. euro per nacht.

Ook deze keer pakken we niet de snelweg maar de binnenwegen. Op de Zumo (navigatiesysteem) geven we aan ‘snelwegen’ en ‘tolwegen’ vermijden. Dicht langs de Kroatische grens rijden we richting Maribor. Even na het middaguur rijden we de prachtige terassencamping Kekec in Maribor op.
We halen de mountainbikes van de camper en fietsen in een 20-tal minuten naar Maribor. We rijden deels langs de rivier de Drava en over prachtige boogbruggen. Maribor heeft een mooi centrum en overal worden podia opgebouwd. We besluiten ’s-Avonds nog een keer te gaan. Rond 21:00u rijden we in het bijna donker nogmaals naar Maribor.

20150629-03592

Dat valt een beetje tegen. Alle podia zijn nog donker en waarschijnlijk is alles nog in opbouw en vindt het feest later deze week plaats.

20150629-03596

We genieten nog even van het lokale ijs en gaan weer richting de camper.

Dinsdag 30 juni 2015
Maribor
Geen camperkilometers vandaag!

Camping Kekec in Maribor. euro per nacht.

Vandaag is een zogenaamde ‘chilldag’. We staan wat later op en rijden rond 11:00u naar Maribor. We bekijken een 400-jaar oude druivenstronk, een voormalige Joodse Synagoge en nog wat bezienswaardigheden. We wandelen en fietsen nog wat door Maribor en rond 15:00u vertrekken we. Onderweg bezoeken we nog een groot shoppingcenter en rond 16:00u rijden we de camping weer op.

Woensdag 1 juli 2015
Van Maribor naar Ferlach(A)
Km-stand aanvang 85398, KM-stand einde 85667. Totaal 269 KM deze dag.

Camperplaats ‘Parking’ in Ferlach, Oostenrijk. 4 euro per nacht.

We rijden eerst oostwaarts naar het ‘Sloveense Toscane’: het wijngebied van Slovenië met Duitse Ridders als oorspronkelijke wijnbouwers. We rijden over kronkelwegen, heuveltje op en heuveltje af. Doel is Jeruzalem het hart van het Sloveense wijnbouwgebied.
We drinken koffie op het terras van de oorspronkelijke burcht van de Duitse ridders en vertrekken dan weer richting Maribor waar we binnendoor naar Oostenrijk oversteken. Ook deze weg heet de ‘1’ maar is niet de snelweg maar een doorgaande weg. Over het algemeen goed te berijden maar het wegdek laat hier en daar te wensen over.
Bij Davograd gaan we de grens over van Slovenie naar Oostenrijk. Uiteindelijk bereiken we in de camperplaats van Ferlach aan een prachtige snelstromende beek. Zeer verfrissend, zeker bij een buitentemperatuur van zo’n 33 graden!

Donderdag 2 juli 2015
Van Ferlach(A) naar Bled (Slovenië)
Km-stand aanvang 85667, KM-stand einde 85718. Totaal 51 KM deze dag.

Camping ‘Bled’ in Bled. 32 euro per nacht.

Rond 08:30u zitten we op de mountainbikes en rijden een rondje in de omgeving van Ferlach. Rond 10 uur rijden we vanaf de camperplaatst richting Bled.
Op de site van de camperlaats in Ferlach hadden we gelezen over de steile klim vanaf Oostenrijk Slovenië in: stijgingspercentages van 21%!

20150702-03661

Een mooie uitdaging dachten we zo, en inderdaad stevige klimpartijen van de Iroquois neemt ze zonder problemen al is hier en daar in een haarspeldbocht de tweede versnellen wel nodig. Rond het middaguur rijden we de zonnige camping van Bled op waar we 2 nachten zullen blijven. We fietsen naar Bled en badderen in het frisse water van het meer. Dit is ook vakantie!

Vrijdag 3 juli 2015
Bled (Slovenië)
Geen camperkilometers vandaag!

Camping ‘Bled’ in Bled. 32 euro per nacht.

Na het ontbijt rijden we naar de supermarkt in Bled voor de broodnodige inkopen. Daarna drinken we op het terras een bak koffie, inclusief lokale lekkernijen in verband met ons 29-jarig huwelijksfeest.
Na de lunch zoeken we een plaatsje in de schaduw langs het water van het meer en dobberen af en toe in het water en genieten van de zon.
’s-Avonds wandelen we nog een keer naar Bled en nemen afscheid van dit toeristenstadje.

Zaterdag 4 juli 2015
Van Bled (Slovenië) naar Kufstein (Oostenrijk)
Km-stand aanvang 85718, KM-stand einde 86045. Totaal 327 KM deze dag.

Camperplaats bij de sportvelden in Kufstein. Normaal 7 euro per 24 uur euro per nacht, maar door een fout van de betaalautomaat betalen we per nacht 2,25.

Vanuit Bled rijden we deels via snelweg en deels via de binnenwegen naar Kufstein. Het is inmiddels erg warm; ruim boven de 30 graden. Begin van de middag arriveren we in Kufstein. We parkeren de camper op de camperplaats en de zon zorgt er voor dat we zonder stroomaansluiting toch onze accu’s kunnen opladen.
Op het moment dat we aankomen in Kufstein is daar een bus met Nederlanders die een fietstocht hebben gemaakt met
www.effeweg.nl. We krijgen de route en besluiten die de volgende dag te gaan fietsen. Er zijn een paar meren in de buurt en via veel fiets en klimwerk arriveren we bij de Hechtsee. Van 1600-1900u genieten we van het water in het koele meer. Het is een betaalde locatie waar een paar duizend (!) badgasten aanwezig zijn.
’s-Avonds bezoeken we het mooie stadje Kufstein. Het is er druk en er is veel muziek: van lokale accordeonmuziek tot de stevige beats van cafés en bars.
Er is een evenement in de Arena grenzend aan de camperplaats. Er is wel sprake van wat geluidsoverlast maar dat nemen we voor lief!

Zondag 5 juli 2015
Kufstein (Oostenrijk)
Geen camperkilometers vandaag!

Vandaag gaan we eerst een fietstocht maken. Rond 08:30u stappen we op de mountainbikes en rijden een toer van ruim 40 kilometer. Deels langs de rivier de Inn, deels door dorpjes en over landerijen. Het wordt snel warm en als we rond het middaguur terugkomen is het ruim dertig graden.
We pakken wat proviand in de camper en onze zwemspullen en rijden nu naar een ander meertje, zo’n 5 kilometer verderop: de Kiefersee. Veel rustiger en kleinschaliger dan de Hechtsee. Zwemmen is kosteloos en er is voldoende schaduw van de vele bomen.
’s-Avond maken we een laatste tochtje naar Kufstein waar het, ten opzichte van de zaterdagavond, op deze zondag erg rustig is.

Maandag 6 juli 2015
Van Kufstein (Oostenrijk) naar Nüziders
Km-stand aanvang 86045, KM-stand einde 86288. Totaal 243 KM deze dag.

Camping Sonnenberg, per nacht 33,50.

Ook deze route rijden we veel binnendoor. De Arlbergtunnel is tot medio november afgesloten en we rijden nu de mooie route via de pas zelf.

20150706-03745

Op de top aangekomen maken we een wandeling van een uurtje en lunchen op deze prachtige locatie.
Dan rijden we naar de camping in Nüziders. We hebben een prachtig uitzicht op de bergen rondom ons.

De camping is prijzig, we vallen inmiddels niet meer onder het voorseizoen, maar het sanitair is ronduit top!

Dinsdag 7 juli 2015
Van Nüziders naar Hohenems
Km-stand aanvang 86288, KM-stand einde 86416 . Totaal 128 KM deze dag.

Camperplaats CashPoint (voorheen Grenzpost Am Zoll), kosteloos.

We beginnen deze dag vroeg en rijden naar het dalstation van de kabelbaan van de Hochjoch (Silvretta Montafon). Het belooft een warme dag te worden met temperaturen tot 36 graden. We kopen een kaartje voor de ‘top’, de Sennigrat op zo’n 2300 meter. Vanaf Sennigrat wandelen we een uurtje bergopwaarts naar het kruis (monument).

20150707-03863

Daarna weer naar beneden waar we op 2400 meter het nieuwe bergstation bekijken wat wellicht komende winter in gebruik wordt genomen.
We wandelen verder naar beneden naar het Bergstation op 2350 meter waar we de tocht afsluiten met Kaiserschmarrn en Spaghetti Bolognese.

20150707-03919-2

Als we bij de camper aankomen is het bijna 17:00u en op de parkeerplaats is het bloedheet. In de camper is het 39 graden!!
We rijden naar Hohenems waar we even moeten zoeken naar de camperplaats. Het in het boek genoemde restaurant ‘Grenzpost Am Zoll’ is nu een wedkantoor en heet ‘CashPoint’. Als we het terrein oprijden spreken we de eigenaar die aangeeft dat we kosteloos mogen overnachten. Er zijn geen voorzieningen.
In de avond- en nachturen koelt het af door onweers- en regenbuien.

Woensdag 8 juli 2015
Van Hohenems naar Karlsruhe
Km-stand aanvang 86416, KM-stand einde 86728. Totaal 312 KM deze dag.

Camperplaats ‘Maxau am Rhein’. Kosteloos, geen voorzieningen.

De snelweg loopt vlak langs deze camperplaats en we zijn vroeg wakker. Rond 08:30u rijden we de snelweg op richting Karlsruhe, een rit van ruim 300 kilometer.
Het eerste uur hebben we nog wat buien maar daarna breekt de zon door. Rond 12:30u rijden we de camperplaats op en installeren de camper. We lunchen en halen de fietsen van de camper.
We maken een tocht met de fiets naar het centrum van Karlsruhe. Niet aan te bevelen voor kinderen!! Er zijn we fietspaden hier en daar, maar ook rijden we regelmatig langs de autoweg en de langs zoevende auto’s.
Het campingboek meldt dat het centrum van Karlsruhe op 2,5 km afstand is maar dat is niet juist. Er is wel een winkelcentrum op 2,5 km afstand.
Fietsen naar het centrum is precies 9 kilometer: u staat dan op het enorme plein bij het Schloss.

20150708-03940

We stallen onze fietsen en brengen een paar uur door in Karlsruhe, en dat is zeker geen straf ondanks het feit dat er stevig verbouwd wordt omdat de bovengrondse tram plaats gaat maken voor de ondergrondse metro.
Rond 17:00u zijn we weer bij de camper. Morgen de een na laatste dag van deze vakantie!

Donderdag 9 juli 2015
Van Karlsruhe naar Königswinter (D)
Km-stand aanvang 86728, KM-stand einde 86728. Totaal 312 KM deze dag.

Overnachten: Camperplaats Königswinter . Kosten: gratis.

De snelweg loopt vlak langs deze camperplaats in Karlsruhe, en we zijn dan ook vroeg wakker. Rond 08:30u vertrekken we richting Königswinter voor onze laatste overnachting deze reis.

Vrijdag 10 juli 2015
Van Königswinter (D) naar het Groene Hart
Km-stand aanvang 86728, KM-stand einde 86728. Totaal 312 KM deze dag.

Overnachten: Camperplaats Königswinter . Kosten: gratis.