naar Deel 2
naar Deel 5

Deel 1

Vrijdag 22 juni 2018
Van het Groene Hart (NL) naar Haren (Groningen)
Totaal aantal kilometers deze dag: 215
Overnachten: Camperplaats DeLijte aan het Paterwoldsemeer (gratis)
Rond 1900u vertrekken we vanuit het Groene Hart naar Haren in Groningen en rond 21:45u arriveren we bij de camperplaats. Helaas is deze vol (6 plekken) en we parkeren de camper op het vrijwel lege parkeerterrein van het Strandpaviljoen.
Weersomstandigheden: 12 graden, windkracht 5/6 en droog.

Zaterdag 23 juni 2018
Van Haren (Groningen) naar Wischhafen in Duitsland
Totaal aantal kilometers deze dag: 280
Overnachten: Camperplaats Unterem Deich in Wischhafen. Kosten 3 euro.
Het is droog als we aan het ontbijt zitten deze zaterdagmorgen. Rond 9 uur starten we de camper en rijden geheel binnendoor naar Wischhafen in het noorden van Duitsland. Op veel wegen kunnen we 80 (mogen 100) rijden en in de dorpen gaat het weer naar de 50. Toch schiet het aardig op en de omgeving is prachtig met veel boerenakkers. Onderweg varen we nog een keer over met de pont en taken we voor 1,24 euro per liter diesel. Rond 15:00u arriveren we op de lege camperplaats in Wischhafen.
Weersomstandigheden: 12-14 graden, windkracht 5/6 en zon en regen wisselen elkaar af.

Zondag 24 juni 2018
Van Wischhafen in Duitsland naar Videbæk in Denemarken
Totaal aantal kilometers deze dag: 373
Overnachten: Camperplaats Videbaek in Videbaek. Kosten 20 euro.

Weersomstandigheden: we begonnen met buien, 12 graden en windkracht 4. In Videbaek was het zonnig, droog en 24 graden!
We rijden vandaag deels binnendoor maar pakken uiteindelijk toch de '7' naar Denemarken. Bij de grens is weer verscherpte controle door militairen en alles moet naar 1 baan. Later op de dag worden de weersomstandigheden steeds beter en rond 15:30u rijden we de camperplaats op in Videb
æk. We waren hier 4 jaar terug ook en toen liep er een kudden van zo'n 50 bisons. Helaas werden er te weinig kalfjes geboren en heeft de eigenaar de kudde verkocht. Hij heeft nog twee bisons 'voor de hobby': een moeder en een kalf. Hij denkt er over om in 2019 weer een 'bull' te kopen.
De camperplaats ligt bovenop een heuvel een heeft prachtig wijds uitzicht. Op het terrein staan twee grote schuren, waarvan 1 met een complete badkamer die de gasten mogen gebruiken.

Maandag 25 juni 2018
Van Videbæk naar Hirtshals in Denemarken
Totaal aantal kilometers deze dag: 242
Overnachten: Boeren Camperplaats in Hirtshals. Kosten 10 euro.

Weersomstandigheden: we begonnen met bewolking, maar halverwege de dag is het zonnig en warm met temperaturen tot 24 graden!
Ook vandaag rijden we weer binnendoor. Via de '37' rijden we richting Hirtshals door een gebied van eindeloze bossen en inhammen die de Denen 'fjorden' noemen. Een paar keer stoppen we om foto's te maken en koffie te drinken. In H
øjslev stoppen we in het haventje. Hier zijn toiletten en zelfs een douche voor diegene die dat nodig hebben. We drinken koffie aan het water.
's middags zijn we in L
øgstør: een prachtige plaats met een mooi strand, horeca en winkeltjes. Je verwacht hier drommen toeristen maar er is niemand te bekennen. Aan de haven is er een prachtige camperplaats voor ca. 8 campers. We parkeren de camper langs de boulevard en gebruiken de lunch op een picknickbank. Daarna rijden we door naar Hirtshals waar we rond 16:00u aankomen op een 'boerencamping' met water en een mogelijkheid om afvalwater te lozen. Verder zijn er geen voorzieningen en we staan hier als enige. Morgen rijden we rond 0900u naar de haven waar we om 11:30u vertrekken met de Norröna naar de Faröer Eilanden en IJsland.

Dinsdag 26 juni 2018
Van de boerencamping naar de haven van Hirtshals in Denemarken
Totaal aantal kilometers deze dag: 6
Overnachten: Op de Norr
öna die vaart van Hirtshals naar de Faroer Eilanden
Weersomstandigheden: zonnig en warm, 24 graden.

Op deze zonovergoten dag rijden we rond 0900u de camping af richting de haven van Hirtshals en de doks van de Smyril Line. We rijden ca. 6 kilometer voordat we bij het haventerrein aankomen. Buiten is het ca. 24 graden. We sluiten aan in de rij en krijgen onze cabinepassen: een 4-persoons binnencabine (zonder ramen dus). Alleen de chauffeurs mogen met hun voertuig de Norr
öna op, dus Tonet gaat, beladen met tassen, op weg naar het schip.
Het is altijd weer interessant om te zien wie met welk vervoermiddel op weg gaat. We zien veel motoren: dikke Harleys, stoere BMW's en naked bikes. Sommigen afgeladen met koffers en waterdichte zakken. Ook zien we veel 4x4 voertuigen. Jeeps en Toyota's met daktenten maar ook campers (w.o. Hymer / BiMobil).
Even na 11:30u mag ik ook de Norr
öna oprijden. Ik kan de camper parkeren voor een stadsbus en dat betekent veel ruimte om uit te stappen. De techneuten van de Norröna zetten de camper met de wielen vast aan het dek. Daarna is het weer even zoeken naar dek 6.
Rond 12:40u gaan de trossen los en gaan we onderweg. Op de Faröer is het 1 uur vroeger en op IJsland is het 2 uur vroeger. We houden de tijd maar aan van de Norr
öna. Het hut is prima en voorzien van toilet/douche en TV. Tot ca. 1800u blijven we buiten in de zon zitten. Daarna is het welletjes en rond 1900u schuiven we aan in restaurant 'The Diner' voor de daghap.

Woensdag 27 juni 2018
De hele dag op de Norröna
Totaal aantal kilometers deze dag: 0
Overnachten: Op de
Norröna die vaart van de Faröer Eilanden naar IJsland
Weersomstandigheden: bewolkt, 7 graden. Veel wind.

Helaas is de woensdag wat bewolkt en buiten zitten op het dek kan alleen als je een beetje uit de wind bent. In de ochtenduren wordt een 'lecture' gegeven over de bijzonderheden van IJsland. 's-Middags is wordt er een korte IJslandse film getoond over twee broers en hun schapen. Om 15:00u is het weer de wereldkampioenschappen voetbal en zo zien we het 2200u worden, hoog tijd om de gaat pitten!

Donderdag 28 juni 2018
Van de Norröna naar Pórshöfn in het noordoosten van IJsland
Totaal aantal kilometers deze dag: 260
Overnachten: Op camping Pórshöfn te Pórshöfn in het noordoosten van IJsland
Weersomstandigheden: mist die overging in prachtig zonnig weer met blauwe luchten en 14 graden. Eind van de middag weer wat bewolking maar droog.

Rond 7 uur zitten we al aan het ontbijt op de Nørrona. De zon probeert de zeemist te verdrijven en dat levert weer prachtige plaatjes op. Lokale tijd 08:30u meren we aan bij de kade van Seydisfjordur. De ontscheping is chaotisch. Wij staan met de neus het schip in en moeten achteruit het schip uit- en afrijden. Omdat een van de bestuurders van een Nederlandse camper pas na een half uur komt opdagen, duurt het bijna 45 minuten voordat we de kade oprijden. De douaneformaliteiten stellen niet veel voor en even later zijn we op weg in IJsland! Allereerst pinnen we IJslandse Kronen en doen een paar boodschappen. Dan begint de reis pas echt!
We rijden op rondweg 1 en nemen daarna de 914 naar Vopnafjordur. Wat een prachtig landschap! We rijden door de hooglanden op zo'n 500 meter hoogte. en worden omringd door besneeuwde toppen. Ons doel voor vandaag is Pórshöfn. We moeten dan via de '85' die deels bestaat uit gravel (ca. 40km) maar dit gaat eigenlijk zonder problemen. Rond 16:00u, na de nodige stops, bereiken we de camping in Pórshöfn. Het plaatsje stelt niet zo heel veel voor. De camping is prima: met onze campingcard hoeven we alleen de toeristenbelasting nog te betalen. Electra hebben we niet nodig en de douches zijn gratis.

Vrijdag 29 juni 2018
Van Pórshöfn naar Myvatn en via 862 naar Hlid Ferdapjonusta/Myvatn
Totaal aantal kilometers deze dag: 221
Overnachten: Op camping Pórshöfn te Pórshöfn in het noordoosten van IJsland
Weersomstandigheden: droog, ca. 13 graden en af en toe zonnige perioden.

Onverharde weg 862 van ca. 23 kilometer gereden. De camper tijd op dit soort stukken ineens bijna 1:11,5 in plaats van 1:10! We deden over het stuk bijna 1 uur. Langs en naar de Detifoss, daarna de Kravla lavaveld.
De camping kostte 4700 kronen inc. electra. Veel geld. De campers en caravan staan schots en scheef opgesteld waardoor er veel plaats verloren gaat en veel parkeren op de weg naar de plekken. Geen coördinatie vanuit de eigenaar/beheerder. Sanitair is goed.