naar Deel 1

Zaterdag 30 juni 2018
Hlid Ferdapjonusta/Myvatn naar Heidebaer
Totaal aantal kilometers deze dag: 221
Overnachten: Op camping Hlid Ferdapjonusta/Myvatn, kosten incl elektriciteit 4700 kronen
Weersomstandigheden: aanvankelijk droog maar na de middag en de hele nacht regen. Termperatuur daalde van 11 naar 7 graden 's-nachts.

Onverharde weg 862 van ca. 23 kilometer gereden. De camper tijd op dit soort stukken ineens bijna 1:11,5 in plaats van 1:10! We deden over het stuk bijna 1 uur.
Geysers en lava in Namaskard, daarna twee warmwatergrotten bezocht in Grjotagja. Hierna de lavaformaties bezocht in Dimuborgir en hier een wandeling gemaakt. Prachtige wandeling gemaakt naar en over de krater Hverfjell (2,5 uur).

Zondag 1 juli 2018
Van Myvatn Hlid Ferdapjonusta/Myvatn naar Gremivik
Totaal aantal kilometers deze dag: 140
Overnachten: 'wild' kamperen op een 'P' in de buurt van Gremivik. Kosten 0 euro
Weersomstandigheden: aanvankelijk in de nacht regen maar 's morgens klaarde het behoorlijk op. In de loop van de dag zon. Gehele dag droog. Rond 2130u nam de wind toe. Overdag ca. 14 graden.

Vanmorgen eerst naar Husevik gereden. Daar een Whalewatching toer geboekt voor 12:30u. Daarna in Husevik op zoek gegaan naar een thermaal bad in de heuvels. Deze ook gevonden en was volledig verlaten maar prima voorzieningen. Daar een uurtje doorgebracht. Weer terug naar Husevik en tussen 1230-1530u walvissen, dolfijnen en puffins gespot.
Daarna verder richting Akureyri en uiteindelijk via de 83 naar Gremivik. Onderweg nog Laufas bezocht: prachtige kerk en turfboerderijen in uitstekende staat. Via een prachtige route overnachtingsplek gevonden op een parkeerplek nabij Gremivik.

Maandag 2 juli 2018
Van Gremivik naar Skagaströnd
Totaal aantal kilometers deze dag: 212
Overnachten: camping Skagaströnd. Kosten 1330 Kronen(1000 kronen electra en 330 kronen toeristenbelasting)
Weersomstandigheden: aanvankelijk droog met wat zon maar na het middaguur behoorlijk wat regen tot diep in de nacht. Ca. 12 graden.
Gewandeld in Akureyri, een behoorlijk stadje met een heus centrum, mooie kerk, vliegveldje en prima horeca. De kerk is het bezoek waard en ligt n de bovenstad. In het centrum is er 1 koopstraat. De stad ligt in glooiend terrein. Het dorpje Skagaströnd is een typisch IJslands vissersdorpje. We hebben langs het strand gewandeld en 's-avonds prachtige opnamen gemaakt van de zon die bijna ondergaat en een kudde wilde paarden.

Dinsdag 3 juli 2018
Van Skagaströnd naar Hvammstangi
Totaal aantal kilometers deze dag: 144
Overnachten: 'wild' gestaan langs de oever van de Midfjördur
Weersomstandigheden: zonnig en bewolkt, ca. 15 graden, droog tot eind van de dag. '-Avonds een paar spetters.

Rond 0900u vertrokken richting het zuiden naar Blu
önduós en daar boodschappen gedaan. Via de 717 (onverhard) naar Borgavirki. Een prachtige route met soms slechte tot zeer slechte stukken onverhard wegdek. In Borgavirki de basalten cirkel bezocht die hoog boven het landschap uitsteekt.
Daarna door naar Osar waar we een wandeling maakten door de velden en langs het strand waar de zeehonden van de zon lagen te genieten. Lopende door het broedgebied van de vogels kwamen we bij Hv
ítserkur waar een grote rots in de zee staat, wit van de vogelpoep. Daarna terug via de 711 naar Hvammstangi, en daar de route genomen richting de vuurtoren. Net voor de vuurtoren hebben we rechts op de 711 op een verhard stuk geparkeerd voor de nacht.

Woensdag 4 juli 2018
Van Hvammstangi naar Akranes
Totaal aantal kilometers deze dag: 256
Overnachten: camping Akranes, kosten 1230 kronen, 900 voor elektra en 330 toeristenbelasting
Weersomstandigheden: bewolkt maar droog, windkracht 5, eind van de dag in Akranes zonnig. Temperatuur rond de 11 graden maar op de wind frisser.

We nemen de 1 rondweg zuid richting Borgarnes. In Gr
ábrók klauteren we over drie vulkanische kraters op een breuklijn. Deze omgeving is erg gecultiveerd met allerlei houten looplanen en trappen. In Glanni bezoeken we nog een kleine waterval. Hierna nemen we de 50 die overgaat in de 518. Op de 50 zien we de heetwaterbronnen in Deildartunga wordt de opbrengst van 180 liter water van 97 graden PER SECONDE dagelijks gebruikt om woningen te verwarmen. Totaal loopt er 74 kilometer aan leidingen, ondersteunt door diverse pompstations.
Aan het eind van de 518, net voordat het onverhard wordt, bezoeken we de watervallen Barnafoss en de Hranfosser. Die laatste komt 46 kilometer onder een lavadek vandaan en dan ps aan de oppervlakte. Eind van de middag rijden we via de 50 de camping van Akranes op.

Donderdag 5 juli 2018
Van Akranes naar Grindavik
Totaal aantal kilometers deze dag: 210
Overnachten: camping Grindavik, kosten 330 kronen, toeristenbelasting
Weersomstandigheden: zonnig, windkracht 5, mooie wolkendekken. 's Avonds een wolkenloze hemel. Temperatuur rond de 11 graden.

In plaats van de tunnel rijden we om het fjord heen naar Reykjavic. Rond het middaguur rijden we door Reykjavic heen richting Kevlavic. We nemen de weg naar de Blue Lagoon en rijden de Lagoon voorbij. We komen dan terecht in grote lavavelden waar een prachtige vernieuwde weg door heen loopt. Op een heuvel, met uitzicht over de oceaan parkeren we de camper. We hebben een ticket voor de Blue Lagoon tussen 2300-2400! We brengen in de camper de resterende tijd door met foto's en videobewerking. Het uitzicht is adembenemend.
Rond 22:00u starten we de camper weer en rijden naar het parkeerterrein van de Blue Lagoon. Rond 22:50u lopen we naar de ingang en krijgen onze tickets. Tot even na twaalven genieten we van het heerlijk warme water in de Blue Lagoon. Het is inmiddels onbewolkt en zo'n 4 graden! Met een glas Prosecco in de hand vermaken we ons prima. Rond 00:30u zijn we weer op het parkeerterrein en rijden richting Grindavik. Halverwege stoppen we nog even om met de drone wat mooie opnamen te maken. Om 01:00u zijn we op de camping.

Vrijdag 6 juli 2018
Van Grindavik naar Reykjavic
Totaal aantal kilometers deze dag: 114
Weersomstandigheden: bewolkt, windkracht 5, mooie wolkendekken en af en toe zon. Temperatuur rond de 13 graden, tijdens buien 9 graden.

Na het late uitstapje vannacht worden we even na achten wakker. Vanuit de camping rijden we de 425 naar de zuidwestpunt van IJsland. Hier wandelen we bij de vuurtoren en het Solfatarengebied met geo-thermische activiteit. Bij de vuurtoren worden we belaagd door de daar nestelende Noorde Stern die op je duiken en je proberen te pikken. Waarschuwingsborden geven dit al aan. Halverweg de dag rijden we de camper op 100.00 kilometer, en dat met een leeftijd van ruim 16 jaar!
Daarna rijden we door naar Reykjavic waar we rond 16:00u aankomen op de stadscamping. Met de stadsbus lijn 14 rijden we even later voor 7,5 euro p.p. met de bus naar het centrum en weer terug. In het centrum staat een groot scherm opgesteld en volgen we de wedstrijd België - Brazilië (2:1). De IJslandse bevolking is duidelijk aanhanger van België. Rond 20:00u zijn we weer bij de camper. Morgenochtend brengen we nog een kort bezoek aan Reykjavic.