naar Deel 1

Zaterdag 7 juli 2018
Van Reykjavic naar Thingvellir National Park
Totaal aantal kilometers deze dag: 86
Overnachten: de camping (noord) van Thingvellir National Park Kosten 1330 Kronen(1000 kronen elektra en 330 kronen toeristenbelasting)
Weersomstandigheden: In de ochtenduren bewolkt met af en toe een bui. 's middags klaarde het op en zagen we ok af en toe de zon. Temperaturen tussen de 9 en 13 graden.
's morgens weer met de bus naar Reykjavic (7,50 pp retour). Rond een uur of twee waren we weer op de camping. Van daaruit vertrokken naar Thingvellir en hier de breukvlak tussen het Noord Amerikaanse en Europese continent bezocht en daar ca. 1,5 uur gewandeld. 's Avonds met de camper langs het meer van Thingvellir gestaan en daar gegeten. Rond 2000u met de camper weer naar de camping gereden.

Zondag 8 juli 2018
Van Thingvellir naar Hüsafell
Totaal aantal kilometers deze dag: 288
Overnachten: camping Tjaldsvædi in Hüsafell. 3400 kronen zonder elektra.
Weersomstandigheden: 's morgen bewolkt, 's middags regenachtig. Naarmate we meer richting de gletsjer Langj
ökull reden werd het stormachtig met windkracht 7 - 9. Temperaturen tussen de 8 en 12 graden.
Vanmorgen vertrokken richting Geysir en daar in redelijk weer rond kunnen lopen. Daarna werd het weer snel slechter en zijn we naar de Gulfoss gereden. Hier klaarde het weer wat op zodat we mooie film- en foto opnamen konden maken. Omdat we toch graag naar de Icecave en gletsjer van Langj
ökull wilden zijn we ca. 200 km 'teruggereden' naar Hüsafell. Daar in een heuse storm terechtgekomen met windkracht 7 - 9. De camper met de neus in de wind gezet maar hij beweegt nog alle kanten op.

Maandag 9 juli 2018
Wederom overnacht in Hüsefell
Totaal aantal kilometers deze dag: 0
Overnachten: camping Tjaldsvaedi in Hüsafell. 3400 kronen zonder elektra.
Weersomstandigheden: 's morgen half bewolkt, 's middags regenachtig. Op de gletsjer 0 graden en windkracht 7. Temperaturen verder vandaag tussen de 8 en 12 graden.
Vandaag gaat een lang gekoesterde wens in vervulling: met een superjeep (eigenlijk een 8x8 supervrachtwagen_ gaan we de gletsjer Langjökull op. Eerst met een shuttle naar de gletsjer, en dan met de 8x8 de gletsjer op richting de prachtige Icecave. Rond 10:00u vertrekken we met de shuttle naar de Langjökull. Na een half uur zijn we bij Laki Basecamp en stappen we over op de 8x8. Hier is het ook nog mogelijk speciale kleding en schoeisel te regelen voor in de icecave. In ruim een half uur zijn we op de gletsjer, Het is koud, het stormt en qua zich houdt het bij 20 meter op. Echt winterweer dus.
In een uurtje lopen we met een gids door de icecave die ca. 550 meter aan gangenstelsel heeft. Zeer indrukwekkend en de gids geeft goede info. Daarna met de 8x8 weer terug naar basecamp en met de shuttle weer naar H
üsafell. We maken voor NKC Campercontact nog wat foto's van de camping alsmede een beoordeling en 's avonds gaan we een hapje eten bij de Bistro van de Hüsafell. De hamburgers en de saladebar zijn aan te bevelen. Een biertje van een halve liter kost bijna 9 euro…… Het is Full bier gebrouwen in IJsland en dan zulke prijzen…….. Zal de belasting wel zijn. Overigens, een stukje vis van de dag kost al snel 40-plus euro en dat is vreemd want die vis wordt in IJsland gevangen. Zal dat ook de belasting zijn? Al met al een geweldige dag!

Dinsdag 10 juli 2018
We overnachten 'wild' in het natuurgebied rond de vulkaan Hekla
Totaal aantal kilometers deze dag: 305
Overnachten: in het natuurgebied rond de vulkaan Hekla. Kosten 0 euro
Weersomstandigheden: de hele dag half bewolkt met een paar spetters en veel zon. Naarmate we het westen achter ons laten en richting het oosten en het zuiden rijden wordt het weer steeds beter. Temperaturen tussen de 10 en 14 graden.
We legen en vullen de diverse tanks en rond 9 uur gaan we op pad. Allereerst weer via de 518 en de 50 richting Borgenes en daarna via de 1 naar Reykjavic waar we boodschappen doen bij deBonus en de ford oversteken via de tunnel (1300 kronen - omrijden kan ook, dat is ca. 50 kilometer extra langs de fjord. Ook een mooie route die we vorige week hebben gedaan).
We volgen de 1 tot net voorbij Selfoss, daar slaan we linksaf naar de 30, 32 en 26 de bergen in. Uiteindelijk komen we in het gebied van de vulkaan de Hekla en vinden we aan een meer een mooie overnachtingsplek. De omgeving is geweldig met vele sinistere lavavelden. Ook komen we twee behoorlijk grote windturbines tegen en twee hydropowerplants. Bij de powerplays maken we een wandeling. Veel van de uitstroom kanalen zijn onderhevig aan corrosie en worden met matten en beton in bedwang gehouden.

Woensdag 11 juli 2018
Van het natuurgebied van de vulkaan Hekla naar Vik
Totaal aantal kilometers deze dag: 285
Overnachten: Op de camping van VIK. Kosten 330 Kronen (330 kronen toeristenbelasting). Elektra gratis.
Weersomstandigheden: we beginnen deze dag zonnig op een van de mooiste overnachtingsplekken die we ooit hebben bezocht. In de loop van de ochtend raakt het echter bewolkt en steekt de wind op. Eind van de ochtend begint het te regenen en rond 20:00u houdt de regen pas op. Temperaturen tussen de 8 en 12 graden.

Als we 's morgens op weg gaan is het zonnig en half bewolkt. We proberen de gravelroad naar Landsmannvaugur. Borden geven hier al aan dat een echter jeep nodig is en na een kilometer keren we om en gaan richting Selfoss. Eerst bezoeken we nog de Secret Lagune in Fl
údir. Dit valt een beetje tegen, is nogal kostbaar en is een beetje à la Bleu Lagoon, alleen dan veel eenvoudiger en minder fraai. Daarna bezoeken we nog een voormalige schapen wasplaats wat nu als een warme bron en bad gebruikt wordt. Voor het badje wordt waar maximaal 8 mensen in kunnen wordt ook zo maar 10 dollar / 10 euro / 1000 kronen gevraagd, zonder wat voor voorzieningen dan ook. Afrekenen kan bij een mevrouw die de wacht houdt in een auto. Daarbij komt dat de weg naar dit thermale bad bar- en bar slecht is. We vertrekken weer snel en rijden via Hella naar het eind van de 254 waar een ferry je kan overvaren naar Vestmannæyjar. We lunchen hier in de camper en genieten van de zwarte stranden, storm en golven. Hierna sluiten we weer aan op de '1' en gaan naar Seljamansfoss. Met de regenpakken aan wandelen we voor- en achter de prachtige waterval.
Op de weg naar Vik passeren we nog een paar bezienswaardigheden maar we besluiten die de volgende dag te doen in de hoop dat de weersomstandigheden dan wat minder slecht zijn. In Vik verbazen we on over de enorme camping. Zeker meer dan 200 campers en caravans zijn op het terrein. De voorzieningen zijn niet toereikend voor dit aantal bezoekers.

Donderdag 12 juli 2018
Vik en omgeving
Totaal aantal kilometers deze dag: 110
Overnachten: Op de camping van VIK. Kosten 330 Kronen (330 kronen toeristenbelasting) . Elektra gratis.
Weersomstandigheden: bewolkt maar droog. Temperaturen tussen de 9 en 13 graden. Aan het eind van de dag zien we toch nog een klein beetje blauwe lucht maar verder is het een grijze dag.

Rond een uur of 9 rijden we naar de Sk
ógafoss. Het is er nog erg rustig en we maken de klim naar de bovenkant van de waterval. Daar is een prachtig natuurgebied waar we een uurtje wandelen. Daarna rijden we door naar Seljavellir. Daar parkeren we de camper op een parkeerplaats in een kloof in het Eyafjöllgebergte en lopen een prachtige route van ca. 20 minuten naar het natuurbadje aan het eind van de kloof. er is daar alleen een natuurbad en een paar primitieve kleedruimten maar de omgeving is fantastisch. Na een uurtje houden we het voor gezien en lopen door de kloof weer terug via een slingerend paadje. Hier en daar via 'stopping stones' een watertje passerend.
Daarna rijden we via de nu geasfalteerde 221 naar een uitlopen van de gletsjer Myrdalsj
ökull. Vanaf de parkeerplaats lopen we in een kwartiertje naar de uitlopers van deze geweldige gletsjer. Behalve veel sneeuw en ijs zien we ook de blauwe ijstinten en zwart van as en lavaresten. Het is mogelijk met begeleiders een tocht te maken over de gletsjer. Als laatste deze dag rijden we naar Dyrhólaey. Dit is een hooggelegen rotspartij waar vanaf rotsen in zee te zien zijn en de fameuze Puffins. De mist is echter zo hevig dat het helemaal dicht trekt en van foto's maken niet veel terechtkomt. Rond 19:00u zijn we weer op de camping in Vik.

Vrijdag 13 juli 2018
Van Vik naar Kirkjubæjar
Totaal aantal kilometers deze dag: 155
Overnachten: Op de camping van Kirkjubæjar. Kosten 0 Kronen (men rekent daar geen toeristenbelasting).
Weersomstandigheden: Bewolkt en vrijwel de hele dag regen, onze eerste regendag deze reis. Temperaturen tussen de 9 en 11 graden.
Vanuit Vik via de 1 naar Kirkjubæjar. Onderweg de steenmannetjes bekeken vlakbij de 209. Ook de 208 zijn we nog op het geasfalteerde deel geweest en op een mooi punt koffiegedronken. Ook een uur lang de 204 uitgereden: mooie omgeving, veel boerderijen maar wat liggen die allemaal afgelegen!
Verder alleen de 'kerkvloer' van basalt bezocht in Kirkjub
æjar. Een liter olie gekocht voor de Mercedes.