naar Deel 1

Van Kirkjubæjar naar Skaftafell
Overnachten: Camping
Skaftafell, 3100 kronen incl. 300 kronen toeristenbelasting.
Weersomstandigheden: Bewolkt en veel zon. ;s Middags is het met 18 graden gewoon warm en lopen we in een T-shirt.
Temperaturen tussen de 9 en 18 graden.
We worden wakker met de zon en zijn om 8 uur op pad om de waterval met de zon vast te leggen. Rond 0830u vertrekken we naar de kloof richting Vik aan de 206. Een ca. 2 kilometer lange kloof erg mooi om te zien: Fjadràrgljúfur.
Daarna doorgereden Skaftafell, deze ligt aan de 98 een zijweg van de '1'. Onderweg een paar maal gestopt vanwege de schitterende spoelvlaktes en mooie vergezichten. Ook de wolken zijn fraai om te zien en we fotograferen dan ook wat af. Rond het middaguur komen we aan op de camping en we parkeren de camper voor 1 nacht. Daarna worden de rugzakken gepakt en lopen we in een uurtje naar de schitterende gletsjertong van de Skaftafellsj
ökull.
Daarna lopen we weer terug naar het visitorscenter en maken de volgende wandeltocht naar de Svartifoss. Niet heel bijzonder maar wel veel basalt rond de waterval.
De echte IJslanders genieten van dit weer. Het is rond 2000u ca. 11 uur maar de BBQ's gaan aan en men zit en speelt gewoon buiten. Wij hebben de camperdeur inmiddels dicht……….

Zondag 15 juli 2018
Van Skaftafell naar Jökulsárlón
Totaal aantal kilometers deze dag: 58
Overnachten: Campergedoogplaats Jokursarlon, vanuit Skaftafell net voor de brug bij J
ökulsárlón nachts direct aan zee. Gratis. Voorzieningen: Dixies.
Weersomstandigheden: Bewolkt en later op de dag zonnige perioden. Temperaturen tussen de 6 en 14 graden.
We rijden vanuit Skaftafell via de '1' naar Jökulsárlón. Rond 10 uur parkeren we daar aan de overkant van het informatiecentrum. Het is nevelig en fris en behoorlijk druk met auto's en bussen. Gedurende de middag knapt het weer goed ook en maken we een wandeling bij het meer. 's Avonds parkeren we de camper op de gedoogplaats aan zee, een prachtige plek!

Maandag 16 juli 2018
Van Jökulsárlón naar Höfn
Overnachten: Camping
Höfn, 4200 kronen incl. toeristenbelasting en elektra. Douchen per 2 minuten 50 kronen.
Weersomstandigheden: veel zon, weinig wind.
Temperaturen tussen de 9 en 15 graden.
We worden weer wakker met zon op de camper terwijl we aan de zee de nacht hebben doorgebracht. We maken nog wat foto's en filmen nog wat en rond het middaguur zijn we vertrokken richting Höfn, Rond 15:00u arriveren we. We doen eerst inkopen bij de Netto en installeren de camper dan op de camping. We wandelen een uurtje in de omgeving en drinken koffie in de haven. Daar zijn meerdere restaurants, waar onder een pizzeria met prima koffie. De haven wordt gebruikt voor de visserij. In de haven vind je een Fiskbud: een viswinkel (in de straat van het zwembad, richting industriegebied). Deze winkel is van maandag tot vrijdag geopend van 14:00u-18:00u. Zeer aan te bevelen en geweldige zalm! We boeken een superjeeptour met exploreren.is voor woensdag (morgen) tussen 09:00-13:00u. Er geldt een korting van 25%.

Dinsdag 17 juli 2018
Van Höfn naar Djúpivogur.
Totaal aantal kilometers deze dag: 135
Overnachten: aan de Atlantische kust, net voor Dj
úpivogur
Weersomstandigheden: 's Ochtends veel zon. 's Middags meer bewolking maar het blijft droog.
Temperaturen tussen de 5 en 14 graden.
We zijn al vroeg wakker want we willen rond 07:45u vertrekken naar het ophaal punt voor de jeeptour bij Flatey. We rijden naar de gelijknamige boerderij. Deze is geheel te bezichtigen. De koeien worden met robots (Lely - uit Nederland) gemolken. Van bovenaf is alles goed te bekijken. Even over 9 uur vertrekken we: een chauffeur, een gids en 7 toeristen in een grote GM-Jeep door de IJslanders zelf gebouwd.
De hieropvolgende 4 uur stijgen we van 30 naar 1400 meter en zien we het landschap veranderen van groen, naar rotsachtig tot sneeuw/ijs. Een aantal maal kunnen we uitstappen en foto's maken, ook een paar keer op de gletsjer. Al met al een geweldige ervaring!
Even voor enen bereiken we Flatey weer. We lunchen in de camper (op de boerderij kan ook, er is een restaurant en u krijgt 10 procent korting als u een tour geboekt heeft), en vertrekken daarna oostelijker. Rond 16:00u vinden we een geweldige plek aan zee vlak voor Dj
úpivogur. Er ligt een overleden en aangespoelde (soort) walvis (dolfijnachtig) van een meter of 4 op het strand. Het beest stinkt (nog) niet en we parkeren op gepaste afstand. We bakken de gekochte zalm en zien de zon achter de bergen ondergaan. Dat betekent dus dat de zon morgen uit zee opkomt. Morgen moeten we naar Seydisfjordur. Donderdag vertrekken we om 10:30u met de Nørrona naar de Faröer Eilanden voor een driedaagse trip..

Woensdag 18 juli 2018
Van Djúpivogur naar
Totaal aantal kilometers deze dag: