shapeimage_3

Beet!

 

Op zoek naar een basisvoertuig

Eind juli 2012 hebben we een zogenaamde ‘shortlist’ gemaakt van een 5-tal voertuigen die we willen gaan bekijken. Op een late namiddag reizen we met de ICE in 5 uur naar Mannheim en slapen daar een nacht in een hotel.

De volgende ochtend om 7 uur zijn we al weer op pad. De 5 voertuigen staan verspreid over 3 bedrijven binnen een straal van 40 kilometer, dus dat is te doen. Het is tropisch warm en we verplaatsen ons in een taxi.  De eerste twee Maxi’s leveren een teleurstelling op: een kapotte automatische versnellingsbak en de andere heeft behoorlijke waterschade (dak).

Bij de derde hebben we meer geluk: deze ziet er goed uit en we krijgen de gelegenheid een ‘
probefahrt’ te maken: een proefrit dus. Ruim anderhalf uur rijden we met deze Maxi. De bak schakelt geweldig en we rijden met gemak 115 (GPS) kilometer per uur op de snelweg om daarna een halfuurtje door de heuvels langs- en over de Weinstrasse te rijden. Teruggekomen bij de verkoper is het allemaal snel geregeld: verzekering en kenteken voor 5 dagen worden door hem betaald en de BTW betalen we zelf pas in Nederland.

Let op 1: de meeste bedrijven verkopen alleen aan zakelijke klanten!!
Let op 2:
als je een voertuig koopt en wil verzekeren in Duitsland heb je een ‘Ausweiss’ nodig met daarop je huidige adres. Dit kennen we niet in Nederland. Vraag of de verkoper dit wil regelen of regel een verzekering in Nederland op het chassisnumer.

20120727 Full Rechts-0822

Wat hebben we gekocht? Een zogenaamde Duitse ‘Paketkoffer’: een Mercedes 308CDI, nog geen 72000km op de teller, opbouw in redelijke staat, motorische en technisch uitstekend met zeer goede banden, Eberspacher standverwarming op diesel (5kW), elektrisch verstelbare spiegels etc. etc. Lakwerk en opbouw hebben zeker aandacht nodig. De lak is compleet verkrijt; dof en versleten. Ook de onderzijde heeft aandacht nodig: schoonmaken en tectyleren. De schuifdeur en achterdeuren moeten er uit evenals de twee daglichtpanelen die er nu in zitten. Kortom, wij hoeven ons de nazomer en winter niet te vervelen.

RDW: APK-keuring en importkeuring
Rond het middaguur gaan we op weg in tropische temperaturen van zo’n 30 graden en zo’n vijf en een halfuur later staan we op de oprit in het Groene Hart. Na een korte inspectie van de toekomstige “Iroquois” besluiten we de volgende dag al direct naar de RDW-keuring te gaan. We verwachten hier niet veel problemen mee. De keuring is tweeledig: import en APK. APK is nodig omdat er geen TUV-kering op het voertuig zit.

20120727 RDW1-0808

Omdat een afspraak maken niet meer in alle gevallen nodig is (lees de RDW-website/afhankelijk van de locatie van de RDW-station) staan we om even na zeven uur ‘s-morgens  als eerste voor de hekken van het APK-station. Officieel gaan ze om 0800u open maar om 07:45u wordt mijn aanvraag in behandeling genomen en om 0800u rij ik met de ’Iroquois in wording’ het gebouw van de RDW binnen. Twee keurmeesters buigen zich over de paperassen en beginnen met chassisnummer, verlichting, remmen, schokbrekers, roetmeting etc. etc. Na ruim een half uur gaat de duim van de keurmeester omhoog: Goedgekeurd!!

20120727 RDW2-

Zoals aangegeven geven we via onze zakelijke kwartaalaangifte de BTW zelf aan en de BPM hoeft pas te worden voldaan bij ombouw naar kampeerauto. We rekenen 139 euro af met de vriendelijke dame van de RDW en horen dat we binnen 5 werkdagen het nieuwe kenteken binnen hebben. Voorlopig kunnen we nog 3 dagen rijden op het Duitse kenteken en de Duitse verzekering.

Drie dagen later zijn we in het bezit van het originele kenteken! Later zal dit kenteken weer worden gewijzigd als we de ’bedrijfswagen’ laten omkeren naar camper en we een personenwagenkenteken ontvangen.