shapeimage_3

Vloer en instap


 
Verwijderen schuifdeur en aanpassen ‘instapbak’
De instapbak voor de schuifdeur is bijna 90 cm breed en voor onze Cara-D (Dometic) camperdeur hebben we maar een breedte nodig van zo’n 55 centimeter.

20120811 Op maat instapbak-0882

We verwijderen de twee stalen draagbalken onder en achter de instap en maken deze op maat voor de nieuwe instap. We hebben bij Adria een nieuwe instapbak besteld die gebruikt wordt in de Adria Poseidon: in deze bak passen de Cara-D camperdeur en de later in te bouwen hordeur (Reimo). Omdat de camperdeur nog in bestelling staat wordt de toegang voorlopig afgesloten met een plaat watervast hechthout van 12mm. Deze wordt later hier ook gebruikt en aan de buitenzijde voorzien van 1,6mm polyester.

Vloer
Ondanks dat de vloer zo’n 35mm dik is en voorzien is van zo’n 20mm isolatie gaan we op de vloer nog een X-Trem isolatielaag aanbrengen van 1cm. Hiervoor lijmen/schroeven we om de 20cm een vuren lat van 40 x 12mm op de vloer. Aan de uiteinden houden we de latten zo’n 20mm van de wand zodat we daar nog kabels kunnen leggen. Tevens kitten we de beide wielkasten van de achterwielen nog een keer af omdat we hier nu goed bij kunnen.

20120819 Vloerlatten-0896

Voordat we de latten monteren is de hele vloer met heet water en ammoniak schoongemaakt. Het is verbluffend hoeveel vuil er nu van de vloer afkomt! Daarna wordt de traanplaten vloer afgenomen met aceton waarna we de latten vastlijmen en schroeven. Half september 2012 gaan we verder met de instap. Allereerst slopen we de complete instap en leggen ook hier de vuren latten waartussen we later 10mm X-Trem lijmen. Op de latten en het X-Trem monteren we de 12mm multiplex.

20120921 IroquoisInstap-1086
20120921 IroquoisInstap-1100

Met de blikschaar knippen we een aluminium traanplaatje op maat en dit lijmen we onder de vuren latten. Als dit droog is komt er nog een plaat 12mm watervast multiplex onder en daaronder 1,6mm polyesterplaat.

20120921 IroquoisInstap-1102
20120921 IroquoisInstap-1103

Als we de instapbak binnen hebben gaan we bepalen waar de deur precies komt.

Isoleren van de vloer
We isoleren de vloer met 10mm X-Trem. De vloer zelf bestaat uit de volgende lagen:

  • -aluminium 1,5mm
  • -isolatie 18mm
  • -aluminium 1,5mm
We lijmen de X-Trem op het aluminium met BisonTix. Beide delen insmeren, 10 minuten laten drogen, dan positioneren en goed aandrukken.

Iroquois Instap-1119
Iroquois X-trem vloer-1127

Daarna de plaat hechthout erop van 12mm nadat we eerst een rand van de plaat zo’n 18mm diep en 6mm hoog heffen ingefreesd: hier schuift zometeen de volgende plaat weer overheen zodat er geen bewegende naden zijn.

Iroquois Vloer en isolatie-1135
Iroquois Vloer en isolatie-1136
Iroquois Vloerplaat 1-1130

We laten de platen zover mogelijk doorlopen de cabine in zodat het een vloer uit 1 geheel wordt. Later maken we nog een soort ‘afloop’ de cabine in.

20120927 Iroquois Vloer en isolatie-1139

(September 2012) Adria instapbak
Via de van Vlaanderengroep in Dordrecht hebben we eind 2012 de ‘instapbak’ ontvangen. In deze bak passen o.a. de Dometic deur en de Reimo hor.

20121109 Iroquois Instapbak-1431
20121109 Iroquois Sticker Instapbak-1440

We meten de instapbak in en zetten de decoupeerzaag in de vloer. Een kwartiertje later zit de bak erin. De bovenrand komt op bijna 65 centimeter wat erg hoog is.

20121109 Iroquois Instapbak Monteren-1450

Dit betekent dat we nog gebruik gaan maken van een zogenaamde ‘schuiftree’ om het hoogteverschil voor de instap niet te groot te maken. We gaan proberen een Omnistep aan te schaffen via Marktplaats. We passen de instap nog verder aan door een zogenaamde hotbox te monteren. Op deze hotbox sluiten we een verwarmingsslang aan zodat er warme lucht bij de deur komt als de verwarming aanstaat. Voor de hotbox maken we gebruik van Dibond.

20121222 Iroquois Omnistep-1647
20121222 Iroquois Omnistep-1654
20121222 Iroquois Omnistep-1659

Omni-step 550 alu 12v
Eind november 2012 kopen we geen ‘schuiftree’ maar opklaptree, de zogenaamde Omnistep 550 alu 12v inclusief schakelaar. We gaan de aansluiting zo maken dat bij het starten van de motor de opstap automatisch wordt ingetrokken. Na wat geëxperimenteer blijkt dat de klaptree niet goed te bevestigen is aan deze Mercedes. Het meest praktische is om een schuiftree te gebruiken. Deze dus weer op Marktplaats en binnen een week verkocht!

Omnistor Omni step 550

Aanpassen instap en monteren Omnistep
Afgelopen week hebben we de Omnistep (Thule) gehaald bij de Wit in Schijndel. De Omnistep is een horizontale trede die door middel van een 12 volt motortje in- en uitschuift. Bij de ingang monteren we later de bijgeleverde schakelaar. Op de Schaudt EBL208S is een speciale aansluiting voor het aansturen van de Omnistep aanwezig. Door op de EBL de bediening aan te sluiten wordt de trede automatisch ingetrokken bij het starten van de motor: er komt dan spanning op de D+ kabel te staan waardoor de trede wordt ingetrokken. Een separaat relais is hierdoor overbodig.

20121222 Iroquois Omnistep-1619

Voordat we de Omnistep kunnen monteren moeten we eerst bevestigingspunten maken. We lassen hiertoe twee subframes van stalen buis (2mm) van 20x20mm. Het eerste subframe monteren we aan het chassis van de Mercedes en aan de achterzijde van de Omnistep, nadat we eerst een stalen strip hebben gemonteerd om de voorzijde van de Omnistep vast te bouten.

20121222 Iroquois Omnistep-1623
20121222 Iroquois Omnistep-1653

Als laatste monteren we vooraan de Omnistep een subframe wat we via draadbouten direct met de vloer verbinden. De Omnistep wordt op deze manier vast en solide gemonteerd en beweegt vrijwel niet met het instappen.

shapeimage_3

Voor de afwerking van de instap maken we ook bij deze camper weer gebruik van Dibond (3mm). Dibond, tegenwoordig ook wel Multipanel genoemd, is een veelgebruikt product in de reclamewereld (borden) en carrosseriewereld. Dibond is een lichtgewicht plaat voorzien van een driedaags opbouw: aluminium-kunststof-aluminium. We laten een paar plaatjes op maat zagen bij S & R Sign in Hazerswoude.

20130322 Iroquois Instapbak afwerken Dibond-2030
20130322 Iroquois Instapbak afwerken Dibond-2031

Met dit materiaal gaan we de instapbak verder afwerken. We monteren rondom de bak aluminium hoeklijn waarop we later de verschillende paneeltjes Dibond kunnen schroeven. Het is een heel gepruts zo onder de carrosserie, maar na een ochtend werken zijn de panelen klaar. Het is te koud (rond het vriespunt) om de panelen vandaag te lijmen, dus dat doen we een andere keer.

20130322 Iroquois Instapbak afwerken Dibond-2038
De instap gezien vanaf de onderkant met de verwarmingsbuis en bekabeling

Augustus 2013 - Vandaag hebben we de tijdelijke inrichting van de Iroquois, gemaakt van constructieplaat, weer geheel verwijderd. Alle schroefgaten en de naden zijn met 2-componentenhars dichtgemaakt. Volgende week gaan we de vloer nog een keer licht schuren en dan kan het Novilon in de camper gelegd worden.

20130803 Iroquois verwijderen mock-up-00117
20130803 Iroquois verwijderen mock-up-00118
20130803 Iroquois verwijderen mock-up-00128

Om het leggen van het vinyl makkelijker te maken hebben we de kabels opgebonden. We zullen een stuk vinyl van 450 x 200 cm in de camper gaan leggen. We lijmen dit niet maar leggen het los. Daarna rollen we een laag stuklopen over het vinyl om het te beschermen tijdens de verdere bouw.

Augustus 2013 - We schuren de vloer nog een keer licht op waarna de stofzuiger zijn werk mag doen. Daarna maken we met een natte doek de vloer stofarm en laten de vloer dan een halfuurtje drogen.

20130824 Iroquois vloervinyl-00239

Intussen hebben we de rol vinyl buiten de camper uitgerold en stukje voor stukje krijgt de vloer van de camper vorm in het vinyl.

20130824 Iroquois vloervinyl-00238

We rollen het vinyl op en rollen het in de camper weer af. Met een paar kleine aanpassingen past het vinyl perfect.

20130824 Iroquois vloervinyl-00243
20130824 Iroquois vloervinyl-00241
20130824 Iroquois vloervinyl-00246
20130824 Iroquois vloervinyl-00248

Twee ontluchtingspotjes in de vloer waar de gaskast moet komen.